Hiroshima

Hiroshima,
Genny en ik zijn net terug gekomen uit onze gezamelijke reis in Japan, ons doel was Hiroshima, en het was en onvergetelijke ervaring. Het was een lange busreis er naartoe beide keren hebben we file gehad op de heenweg hadden we dus 2 uur vertraging. Maar we waren er en we konden deze stad gaan verkennen. En stad vol met warme vriendelijke mensen, en open en vrije opbouw en een van de mooiste tempels die Japan rijk is. En natuurlijk de zwarte schaduw van een nare geschiedenis die niet alleen de stad maar de hele wereld heeft doen schikken, de eerste van de 2 steden die slachtoffer is geweest van 's werelds gruwelijkste wapens in de geschiedenis van de mens.
Mijn doel in Hiroshima, genieten van het weer en de cultuur en mezelf verdiepen in wat er nou presies gebeurt is!
De reis, we hadden besloten om met de bus te gaan aangezien dat een stuk goedkoper is en we de tijd hadden tijdens Golden Week. Wat in Japan een week is waar iedereen in vrij is dus 5 dagen op rij niet hoeven te werken. En we hadden de keuze uit een vrij luxe bus met alleen drie stoelen per rij dus meer ruimte ook de beenruimte was stukke beter dan de andere bus ervaringen die ik had tot nu toe. Ook het fijt dat op verschillende manieren reisen beter is voor je algemeen ervaring van een land heb ik ondanks de vertraging geen spijt gehad van deze keuze en zou het zo weer doen. Onderweg rustig kunnen lezen en men Hiragana lessen kunnen voorzetten, zelfs een beetje kunnen slapen.
De stad, eenmaal aangekomen in Hiroshima zagen we dat het weer pratig was ik gok zo een 25 C en een mooie blauwe lucht, ons hotel was op loop afstand maar besloten door onze vertraging maar eerst onze bagage in een locker te dumpen zodat we eerst het 'Peace Memorial Park' en de 'Hiroshima National Peace Hall for the Atomic Bomb Victims'. Dit zijn twee dingen die te doen zijn in een korte tijd en gratis zijn. Ook het aanblik van de A-Bomb Doom, die de atoom bom heeft overleeft was indrukwekkend. Daarna zijn we terug gegaan naar onze lockers om onze spullen op te halen om naar ons Hostel toe te gaan.
Eenmaal bij de Hostel aangekomen waren wij prettig verrast vriendelijke eigenaren die blijkbaar bij een americaans vrijwillegers organisatie werken. De kamer zelf was in traditionele Japanse stijl ingericht en zag er verzorg uit. We kregen te horen dat om 8 uur het ontbijt klaar zou staan en dat we dan een uitleg zouden krijgen van de georganiseerde dingen voor de andere gasten. De volgende ochtend sloten wij ons dus aan de ontbijt tafel van 2 andere stellen en we kregen te horen dat een van de stellen iets heel bijzonders hadden laten regelen. Namelijk een tour door het park met uitleg over meerdere dingen en daarna een verhaal verteld door een vrouw die ooggetuigen was van de bom in 1945. Wij hadden geen bedenktijd nodig en besloten om daar aan mee te doen want dat was een kans die we beiden niet wilden laten schieten. En dat was het waard, na het gesprek met deze dame heb ik mezelf voorgenomen om haar verhaal met zoveel mogelijk mensen te delen, en ik ben nu druk bezig met het vertalen van een grot deel van haar verhaal deze zal later met jullie gedeelt worden, via email, dit blog en het forum en welk medium ik maar kan gebruiken. (Dus nog niet vandaag)
Na deze onvergetelijke ochtend ging ons plan weer door we wilden naar 'Miyajima' gaan het eiland van de drijvende Torii (Torii betekend tempel ingang) eenmaal daar aangekomen besloten we eerst foto's te nemen van de Torii en daarna het traditioneel Hiroshima gerecht te eten wat wij hier in Osaka 'Hiroshimajaki' noemen. Daarna met de kabel-lift de berg beklomen om daar rond te wandelen en van het uitzicht te kunnen genieten. Wij waren een van de laatste boven en ons plan was om de wandeling naar beneden gewoon te voet te doen (wandeling van 1,5 uur) eenmaal daar aangekomen en genieten draai ik mij om en wie zie ik daar de berg op klimmen.... Een van mijn collega's (en vriend van mij en Gen) Bucky de trap op lopen. Ja zelfs Japan kan klein zijn met hun milioenen aan inwoners En beloten om gezamelijk de daling van de berg te doen wat een gezellige en mooie wandeling was.
De volgende ochtend besloten Gen en ik om naar het Vredesmuseum te gaan, en daar de tijd te nemen om alles goed te lezen en veel foto's te nemen, voordat onze bus om 14 uur ons terug naar Osaka zou brengen. En we hebben daar een ruime 6 uur in rondgebracht, en dat was nog niet genoeg om alles aandachtig te kunnen lezen, oke er waren ook heel erg veel mensen maar ik ben echt als een anders mense terug gekomen uit Hiroshima. Ik heb geleerd dat mensen ook zo mooi kunnen zijn. Japaners zijn erg vriendelijk maar niet zo beleefd en vredevol als de mensen daar, ze willen daar niks anders dan een oorlog vrije wereld en dat merk je aan alles, hun stad, hun gedrag en hun verhalen. Ik ben blij deze reis gemaakt te hebben en iedereen die naar Japan komt raad ik aan om minimaal even langs Hiroshima te stoppen en daar iets van mee te pikken. Ik kan hier nog uren over schrijven en dat ga ik ook zeker doen maar dat is voor een andere dag.
Bedankt lieve familie, vrienden. Ik hoop dat ik jullie met dit verhaal iets heb kunnen bijbrengen en ik zal me best doen om nog meer te vertellen en te laten zien. De foto's zullen ergens dit weekend online komen op dezelfde plaats. En ik bedankt jullie allemaal voor de leuke berichten en enthousiasme die ik krijg van jullie!!!

Tot heel erg snel,

Nicolas Jousson

Reacties

Reacties

Fred Chebil

Zulke ervaring gaan van jou een philosoof maken.
Ik vind het erg leuk dat je je draai een beetje gevonden heb.

Misschien moet je schijver wordenen daar al je emoties inwerken. Je kan denk ik erg mooi schijven en je gevoelens goed onder woorden brengen.

Gaat zo door , ik lees je aandachtig en met veel plezier.

Gr aan jullie beiden.

Fredl

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!