Kyudo – The way of the Bow

Mijn nieuwe hobby op de maandag middag is Kyudo zoals je al kunt raden van deze titel. Toen ik hier in Japan aankwam een paar maanden geleden had ik last van mijn pols en mijn wens was toen om Kendo te gaan volgen. Kendo is de weg van de zwaard, maar helaas duurden het herstel van mijn pols iets langer dan verwacht. Mijn pols ik werd aangeraden om Kendo maar links te laten liggen aangezien men pezen rust nodig hebben. Maar mijn wens om een echt Japanse sport te volgen was nog altijd een van mijn prioriteiten hier in Japan. Nu zijn er veel sporten maar ik heb gekozen voor Kyudo omdat het ook heel erg dicht bij meditatie en Shintoïsme is.

Europees boogschieten doe je met een boog en dat is dan ook meteen de enigste overeenkomst met Kyudo, en zelfs de boog is totaal anders dan wat wij gewend zijn in Europa (en het westen). Een van de eerste dingen die mij verteld werd toen ik daar voor het eerste kwam is dat het schieten van je boog meer een gevoel moet zijn dan een vaardigheid. Dus een goede zicht hebben en goed kunnen richten heeft er wel iets mee te maken maar de manier waarop je schiet is heel erg verschillend. Er zijn een hoop bewegingen en respect vormen die erbij komen en ook een ritueel van respect voor je doel en kalmte. Ook de Dojo waar ik Kyudo beoefen bevind zich in een prachtige plaats in zuid Osaka genaamd Sumiyoshitaisha, wat een erg bekende “shrine” is. Het is voor mij ongeveer 40 minuten fietsen en een goede warming-up en cooling-down eenmaal daar aangekomen probeer ik meestal even door de tempel gebied te lopen en ik kom daar vrij snel tot rust.

Wat heb je nodig om de sport te kunnen doen, nou eigenlijk niks, aangezien de spullen voor Kyudo vrij duur zijn heeft de Dojo meerdere bogen en handschoenen ter beschikking gesteld voor mensen die willen oefenen, het enige wat belangrijk is dat je respectvol gekleed bent. Nou heb ik na mijn derden les mijn kleding gekocht aangezien ik er nu al heel veel lol in heb, maar daar later meer over. Een boog van kunststof kost om te beginnen rond de 400 euro wil je een echte bamboe boog dan moet je eerder gaan denken aan de 1500 euro en meer, een handschoen die nodig is om je vingers niet te beschermen tijdens het schieten kost ook tussen de 300 en 900 euro, dus zoals ik al gezegd heb gelukkig stellen ze dat ter beschikking voor je.

Mijn eerste les mensen waren onder de indruk van mij ik ben groot en Japanners blijven dat grappig vinden, ook zijn er maar weinig mensen daar die Engels spreken de Sensei (Meester) praat een klein beetje Engels en er zijn nog twee andere mensen daar die het meesten van het vertalen voor mij doen. Maar meteen werd ik door de groep geaccepteerd als een van hun en ik voelden me meteen thuis, nu is het mooie bij vechtsporten dat je niet echt de taal hoeft te spreken om te begrijpen wat de mensen van je willen dus mijn eerste dag was de Kata's leren. Een kata is een basis beweging of serie bewegingen die gebruikt worden in de sport. En aangezien Kyudo maar echt een ding heeft proberen ze dat te perfectioneren. Ook werd mij verteld dat het minstens 7 a 9 lessen zou duren voordat ik zou mogen schieten op de baan aangezien ze willen dat een leerling de bewegingen en stijl goed onder de knie heeft. Maar ik denk dat men Ju-Jitsu achtergrond me een voordeel heeft gegeven aangezien ik heel snel kon laten zien wat ze wilden en ik mocht na les drie al schieten op de baan!!! En Na les 4 had ik men eerste keer raak geschoten. Wat echt een kick was, maar ik wist mij in te houden de Dojo op de officieel manier te verlaten om vervolgens mijn vreugde dansje te doen. En het was geweldig om te zien dat ik niet de enigste was, en paar van mijn mede studenten deden meteen met me mee!!

Wil je meer weten over Kyudo hier is de site voor jullie : http://en.wikipedia.org/wiki/Ky?d?

of de nederlandse link die veel te kort is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kyudo


En hier komen een paar van mijn foto's!! En ja ik heb men Hakama gekocht!!


Gegroet en tot snel!!!


Nic San

Reacties

Reacties

Patrick

Super Nicolas, ça à effectivement l air plus interessant que simplement viser, c est genial de connaitre cette nouvelle culture.. à bientot sur skype .
ciao

Jeroen

Ha Kerel,

Mooie sfeer op die foto's!
Gaaf dat je al zo geintegreerd bent, leuk te horen dat je het zo naar je zin hebt.

Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende ervaring.

Grtz. Jeroen

Martijn

Hoi Nicolas,

Leuke verhalen gelezen van alle belevenissen in Japan.
Ontzettend knap, dat je daar zo kunt aanpassen aan
hun cultuur. Japan Speelde niet slecht op het WK, overgens wij net niet wereldkampioen.
Fotos zijn erg mooi, kan me nu een voorstelling maken
hoe het daar moet zijn.
Bij ons nu rustig, gaat over 2 weken weer toenemen.
Heb een tijdje met camper in de Alsace gestaan, vlakbij
Colmar. Heb de petit balon en grand ballon met fiets bereden, erg mooie omgeving. Daarna nog een week
in Zwitserland aan een meer gestaan. Het is overal
warm in Europa, behalve in Scandinavie.
Leuk dat je naar Newyork gaat met vakantie. Moet een
hele bruissende stad zijn . Wellicht ga ik er nog eens naar toe.
Alle goeds, niet te veel Susis eten en a bientot
Groetjes
Martijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!